Het is maar even dat u het weet. Niet meer doen dus. Het Walkman, Luxaflex, Aspirine effect (of zou ik door deze opsomming weer een advocaat achter mij aankrijgen?). Ik heb het braaf veranderd. Doch daarentegen evenwel niettemin nochtans echter ontegenzeggelijk geenszins in het geheel (niet) vervangen door één van zijn suggesties, maar door het woord bouwunit.
Reacties:
Zo zie je maar weer: advocaten kunnen zich óók vervelen! Ik zou het gezicht van die man wel eens willen zien als hij 's avonds thuiskomt bij zijn al jaren uitgebluste vrouw... "Zo, die http://www.merelroze.com heb ik eens flink de waarheid geschreven, op verzoek van cliënte..."
Bedrijven moeten wel actief zijn in het beschermen van hun merken, anders wordt het merk vervaagd en krijgt na verloop van tijd iedereen het recht een soortgelijk product zo te noemen.
Ik vraag me wel af of ze de varianten kunnen verbieden, als dat niet letterlijk een merk van hun is.
('Preview Reactie' werkt trouwens niet: het maakt wel een preview, maar maakt de velden weer leeg, zodat 'Plaats Reactie' daarna foutmelding geeft.)
wilm - Woensdag 27 Augustus '03 - 09:02
Hmmm; hoe zou die daar nou weer op gekomen zijn? Zat ie in de baas zijn tijd weblogs te lezen? En kwam tie toevallig in jouw archief de naam draagbare kantine tegen? Of zou hij om de zoveel tijd eens gaan googlen? Erg grappig allemaal. Het valt me wel op dat ze niet meteen met dwangsommen en andere advocaten grappen gaan gooien.
Jaap - Woensdag 27 Augustus '03 - 09:03
Ha, ha, het gevaar dat het als soortnaam gebruikt word: in de bouwwereld en in de industrie is het al jaren de soortnaam voor een keet.
Dit is weer zo'n actie van een simpele advocaat ( die geld ruikt ) en denkt dat het van Dale woordenboek van hem is.
Je gaat hier toch niet wakker van liggen, Merel? Dat je het nog verandert hebt is te gek voor woorden, je bent veel te braaf. Van mij zou hij de pot op kunnen.
ruud () - Woensdag 27 Augustus '03 - 09:03
HAHAHAHA. Vertel het maar niet aan Retecool/Volkomenkut-types. Met moderne rages als "Flesjmobben" loopt client Portakabin Ltd. het risico dat die term binnen een dag erg populair wordt, voor van alles en nog wat, als het maar geel is.
"Now and again you come across the word ‘Portakabin’ in a variety of different, but wrong, spellings. And regularly we are asked questions about this. As the only experts on this topic we would like to clarify the origin of the name and how it should be used correctly.
Portakabin is not an ordinary word but, in fact, a trade mark. Donald Shepherd, the founder of the company Portakabin, had the idea of a stand-alone, relocatable building way back in the Forties. He thought of a fitting name for his business – Portakabin, which he registered as a trade mark. Since that day, only buildings produced by Portakabin can be called a Portakabin building."
www.portakabin.co.uk/news/newstwo/
Maartje - Woensdag 27 Augustus '03 - 09:15
Geachte advocaat,
Hierbij laat ik u weten kennis te hebben genomen van uw schrijven, welk mij hoogst verbaast.
Ik was namelijk in de veronderstelling dat de mobielebouwkeetaccomodaties die ik op 28 april 2002 waarnam, van het merk Portokabin waren, aangezien ik een sticker met een dergelijke aanduiding mijns inziens op deze semi-permanente portable cabine heb doen waarnemen. Derhalve zie ik op dit moment de tekst als bedoeld aan te passen.
Kunnen we dit niet onder het kopje 'gedoogde bouwfraude' scharen???
Esther Vuijsters () - Woensdag 27 Augustus '03 - 09:23
Trouwens, bij Frigidaire zij ze al jaren apetrots dat 'fridge' een officieel woord is voor koelkast. Dus dat hun produktnaam een soortnaam is geworden omdat de koelkasten die ze maken van goede kwaliteit zijn. Maar ja, dat hebben die om hoog gevallen timmerlieden met alleen lagere school in de UK nog niet door.
ruud () - Woensdag 27 Augustus '03 - 09:38
Lijn had gisteren een "stukje" waarin ze een aanvaring met een p********e nog net kon vermijden. Vandaag ligt de hele hornstra-site (weer) plat. Toeval?
anjer - Woensdag 27 Augustus '03 - 09:45
Lachuh... Ik had laatst ook soort gelijk probleempje! Zie link!
@ruud: 'fridge' komt niet van Frigidaire, maar van refridgerator.
Marvel - Woensdag 27 Augustus '03 - 10:15
@Marvel
Ja, het is inderdaad een afleiding van 'refridgerator' je hebt gelijk. Maar dit woord is af geleid van 'Frigidaire' maar dat is in de US rond of al zelfs voor WOII gebeurd. ( exact weet ik niet, zou ik na moeten zoeken )
ruud () - Woensdag 27 Augustus '03 - 10:26
Mijn god, hebben ze niks beter te doen... Enig idee wat de kosten zijn voor die firma om de advocaat zo'n brief te laten schrijven??
Ik stel voor: een webmob / logmob waar iedere logger op een gelijk tijdstip het woord Portokabin plaatst ... hehe, heeft die inktzuiger ook weer wat te doen.
Nu pas reageren op postjes van meer dan een jaar geleden is te zielig voor woorden.
Volgens mij WIL die goser dat we er een discussie van maken zodat de naamsbekendheid stijgt..
maar hoedanook.. zielig.. ik ga voortaan uit protest weer in de struikjes plassen !
Majadebij (URL) - Woensdag 27 Augustus '03 - 10:48
Maggi, of maggi nie? That's the question!!
michiel () - Woensdag 27 Augustus '03 - 11:02
Gaan ze nu overal waar ze portocabin, portakabin of weetikveelwatvoorsoortgelijks tegenkomen, hun advocaat inschakelen??? Ik denk dat ik ook maar de advocatuur in ga, dat worden leuke rekeningen!! ;-))
Blauw Oog (URL) - Woensdag 27 Augustus '03 - 11:06
Ik noem alles in de wereld al sinds lange tijd gewoonweg UNIT. Werkt prima, geen gezeik met rechten en leuke gespreken in de trant van: "Zie jij die unit daar? Die unit zou ik wel een willen uit unitten. Pass mij die unit even! Zo ik heb me net toch een dikke unit gebouwd...
In het nieuwste boek van K. Schippers, Zilah, koopt de hoofdpersoon de rechten op van de term "De Nederlandse Taal". Daarmee is haar macht onverwacht erg groot. Voor zover ik weet is het fictie, en is de term nog beschikbaar.
rlnd - Woensdag 27 Augustus '03 - 12:29
Lekker slim om het nu nog maar weer eens onder de aandacht te brengen.
Waren we het na een jaar net vergeten, begint die advocaat er weer over.
AS - Woensdag 27 Augustus '03 - 12:36
Pas maar op voor Google (googlede, heeft gegoogled).
De advocaten suggereren overigens ten onrechte dat je ALLE verboden Port*-varianten hebt gebruikt.
Zo heeft KPN-Telecom het alleenrecht verworven om de term "Het Net" te gebruiken. Voorzover ik weet bestond deze term al lang voordat er ook maar zoiets
als internet was uitgevonden. Belachelijk dus. Ik ga straks maar even bij het registratie-bureau langs om de officiële ontdekking van het woord "woord" te laten registreren.
Lijkt me lachen...
Terrebel () (URL) - Woensdag 27 Augustus '03 - 13:01
Zou ik nog wel mogen schrijven dat ik naar de Albert Heijn(tm) ben geweest?
Lars - Woensdag 27 Augustus '03 - 13:13
@Terrebel: sterker nog: KPN heeft het voor elkaar gekregen om "FlexiBel" als merknaam geregistreerd te krijgen.
Maar, hoe weten die portakabin(TM) types nu dat je het niet over een échte portacabin(C) had?
@terrebel
Ik denk dat ik alle lid- en scheldwoorden maar laat registreren. Kan ik iedereen de huid volschelden, en als ze dan terug schelden stuur ik er gewoon een advocaat op af ( het zijn dan tenslotte mijn woorden! ).
Of nog beter als ik nou ééns de hele van Dale registreer en dan iedereen die Nederlands spreekt of schrijft een advocaat op zijn dak stuur. Ik zou het geloof ik erg druk krijgen?
ruud () - Woensdag 27 Augustus '03 - 13:32
Boeiende brief. Vooral omdat ik laatst bij een bouwput zo'n Portakabin (ik herkende het merk) zag staan. Het ding zag er niet uit en viel zowat uit elkaar van ellende. Echt gammele troep die handel. Dat kun je met goed fatsoen niet tooien met alternatieve bewoordingen als bouwkeet, mobiele unit, tijdelijke huisvestingseenheid, mobiel bouwsysteem, semi-permanente accomodatie, prefab accomodatie of verplaatsbare eenheid.
PieterL () - Woensdag 27 Augustus '03 - 13:46
Als ik die brief goed lees is het bedrijf dus helemaal nagegaan dat die portakabin die jij vorig jaar zag nooit van hen geweest kan zijn.
En dat is eigenlijk nog veel interessanter dan dat geklaag over het gebruik van een gedeponeerde handelsnaam.
Die mensen moeten er dus een enorm archief op nahouden om na te kunnen gaan of iemand wel terecht schrijft een portakabin te hebben gezien. Zo niet, dan lullen ze geheel uit hun aller nekken daar.
Overigens is een normaal gebruik van merknamen in journalistieke teksten op geen enkele manier een inbreuk op wat dan ook. Dat heet vrijheid van meningsuiting, en is een vrij hoog goed hier. Anders zou het merkrecht normale kritiek op producten onmogelijk maken, en dat kan nooit de bedoeling zijn. Jouw weblog zie ik, met permissie, toch het meest als een journalistiek product, gezien de frequente publicatie van nieuwe items en het feit dat iedereen er kennis van kan nemen.
ijsbrand - Woensdag 27 Augustus '03 - 14:16
Ehm, volgens mij, al stonden er geen aanhalingstekens om de zin, gaf je in het betreffende stukje een letterlijke weergave van een gesprek.
In hoeverre is het redelijk dat deze vrolijke advocaat verlangt dat jij een gesprek niet letterlijk weergeeft?
RGJ - Woensdag 27 Augustus '03 - 14:27
Ja, RGJ, dat was ook nog wat ik later dacht. Het is nota bene een geparafraseerd citaat!
Merel - Woensdag 27 Augustus '03 - 14:33
@ruud+marvel: Frigidaire is overigens gewoon frans voor koelkast...
Ik geloof dat ik binnenkort post ga krijgen van jou grote vriend de advocaat. Ik heb het vorige week nog gebruikt in een stukje :-)
Ik sidder en beef...
P.S. en laat hem maar bewijzen dat het geen portacabin was...
mark - Woensdag 27 Augustus '03 - 18:51
Wat me overigens ook nog opvalt is dat Portakabin Ltd. een 'cliënte' is, vrouwtjesbouwkeet?
Gijs - Woensdag 27 Augustus '03 - 18:51
Deze mail van een weledelgeleerde heer/dame getuigt van de misère die op dit moment in advocatenland heerst. In plaats ondernemingsrechtelijke zaken moest deze amice zich met dit soort ongein bezighouden, alvorens hij/zij haar uurtje-factuurtje kon schrijven. Ik denk dat advocaat in kwestie met deze geweldige overwinning as vrijdag het hoogste woord zal voeren op de vrij-mi-bo.
Sirolf - Woensdag 27 Augustus '03 - 21:09
@micc
Leuk de etymologie van een woord , maar mijn voorbeeld was in eerste instantie bedoeld dat het een natte droom van elke marketing-manager is om de naam van zijn produkt een soortnaam te maken. En dat die types uit York een advocaat naar een particulier sturen over het gebruik van de naam van hun produkt is gewoon pathetisch. Portakabin Ltd. had beter een marketingbureau in kunnen schakelen i.p.v. een advocatenbureau, dit zegt nl. heel veel over de mentaliteit binnen het bedrijf daar in York.
ruud () - Woensdag 27 Augustus '03 - 22:23
Merel, ik ben poepiejaloers op je! Ik ga snel een stukkie loggen met zoveel mogelijk bijna-geen-merknamen-meer erin. Ik wil ook zo'n brief!
Ik ben alleen bang dat ik ze er zelf op zal moeten attenderen... ;-)
Dit doet me sterk denken aan de kipknotsen van gtst. Alleen worden zij er dan nog voor betaald. Voel je je nu niet een beetje misbruikt?
Uniquehorn (URL) - Woensdag 27 Augustus '03 - 23:41
@Uniquehorn: Je hebt gelijk. Dit is effectieve sluikreclame. Na het lezen van al de reacties bekruipt me opeens een duister verlangen om een Portakabin® aan te schaffen. Ik denk dat Merel stiekem toch voor de commercie gevallen is.
Philip - Woensdag 27 Augustus '03 - 23:49
merel, ik denk niet dat je je tekst aan had hoeven passen. de schrijver van deze brief verzoekt je alleen om de merknaam niet generiek te gebruiken. portakabin ltd zal waarschijnlijk van tijd tot tijd een zoektocht uitvoeren naar het gebruik van hun merknaam en iedereen aanschrijven die het gebruikt. door dit te doen, voorkomen ze dat er iemand niet weet dat het een merk- en geen generieke naam is. Mocht dit namelijk wel gebeuren, dan kun je altijd nog MerelRoze Portakabins gaan verhuren. En *dat* mag nu dus niet. maar vooral doorgaan met het generiek gebruiken van de merknaam, in de brief staat nergens dat het niet mag (wat niet wil zeggen, dat ik je nu aanmoedig het te doen...).
Vast een grapje van 1 van je lezers. Het doet me in ieder geval denken aan de adsl soortnaam/merknaam/kwaliteits aanduiding voor internet verbindingen (ref multikaabel vs de rest - typefout intentional).
En als het geen grap is, dan zijn die bouwkeetknakkers er aardig in geslaagd op dezelfde multikaabel-achtige manier een soort publiciteit te genereren.
Erg goed dit... erg goed.
puterdude () - Woensdag 27 Augustus '03 - 23:53
Advocaatje leef je nog? Por-ta Ka-bin.
Advocaatje leef je nog? Porta Kabin Poef.
Menno Nicolai (URL) - Donderdag 28 Augustus '03 - 00:14
Wat een raar moment voor dit soort mails cq postjes. Het is pas eind augustus....
Jagro - Donderdag 28 Augustus '03 - 07:01
Mijn moeder overleed in zo'n Partokabine. Met het oog op schadeclaims vertel ik steevast dat ze in een container is gestorven.